Hemma igen!

Är hemma nu, men är jättetrött. Sov väl fem timmar på två nätter eller nåt. Har haft sååå roligt, nu blir det ännu jobbigare att säga hej då på skolavslutningen. Det var dock väldigt jobbigt i Auschwitz, jag grät mer än jag någonsin gjort. Men det är en upplevelse som jag tycker alla ska få ta del av, hur jobbigt det än må vara. Vill tyvärr inte visa några bilder därifrån, de känns för privata och jag vill inte ens vara med om familjen ska kolla igenom bilderna. Men bilderna ovan (från Google) är foton på platserna jag varit. Så jobbigt var det i alla fall, haha. Tar nog ett tag innan jag vill titta på bilderna därifrån, helst vill jag nog inte komma tillbaka dit igen. Det är i alla fall vad jag känner nu, man blir otroligt berörd och att få se det med egna ögon... det går inte att beskriva. Till exempel gaskamrarna, att höra guiden säga "nu står ni på platsen där fångarna stod, där de skrek när de under 30 min långsamt kvävdes". Det var även ett citat som vi ideligen blev påminda om; "the one who does not remember history is bound to live through it again", något vi alla borde tänka på. På måndag ska vi i alla fall träffa Emerich Roth igen, han ska väl hjälpa oss att sortera tankarna lite. Tror att alla behöver det, mer eller mindre :)
Felicia

Kommentarer
Postat av: Louise

Jag var där på skolresa i nian, det var en väldigt stor upplevelse, man kommer nog aldrig få uppleva något liknande. Tyckte allt var hemskt, speciellt när man kom till barnskorna...

Birkenau var också hemskt, typ hur alla fick trängas 500 st i en liten stuga! uussch! Tur att den tiden är över, men sorgligt att så många dog! :(

2011-05-16 @ 20:50:56
URL: http://loelles.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0